Klimatyzacja odpowiada nie tylko za zapewnienie komfortu osobom przebywającym wewnątrz pomieszczenia, w którym została zainstalowana, ale sprzyja także wykonywaniu obowiązków zawodowych – pomaga skoncentrować się i zwiększa naszą sprawność zarówno fizyczną, jak i umysłową. Coraz więcej pracodawców zaczyna zdawać sobie sprawę z tego faktu, czego efektem jest zwiększenie się liczby klimatyzatorów zamontowanych w biurach, urzędach, różnego rodzaju przedsiębiorstwach, warsztatach, sklepach, instytucjach kultury itd.
Co więcej, określone przepisy prawa nakładają na osoby zatrudniające pracowników pewne wymagania dotyczące ustawień systemu wymiany powietrza – wysokości temperatury, regulacji klimatyzacji oraz zastosowanego rodzaju wentylacji. Ponadto pracodawcy zobowiązani są do zapewnienia takiego ogrzewania czy chłodzenia pomieszczeń, które będzie dostosowane do typu wykonywanej pracy.
Najniższy poziom temperatury w miejscu pracy
Zgodnie z prawem minimalna temperatura panująca w miejscu pracy to 14 stopni Celsjusza (aczkolwiek istnieją wyjątki od tej reguły, np. praca w chłodni). Przy czym przepisy w inny sposób regulują tę kwestię w miejscach, w których wykonuje się pracę lekką fizycznie, czyli np. w biurach. Otóż w nich próg najniższej temperatury wynosi 18 stopni Celsjusza.
Klimatyzacja w miejscu pracy a prawo
Prawo stanowi, że w miejscach pracy nie powinny występować trwałe przeciągi. Poza tym system wymiany powietrza musi funkcjonować w taki sposób, aby niemożliwe było przedostawanie się do pomieszczeń różnego rodzaju substancji niebezpiecznych dla zdrowia osób zatrudnionych. Co ważne, strumień powietrza nie może być nakierowany na pracowników.
Szczegółowo kwestię klimatyzacji pomieszczeń, w których wykonuje się pracę, reguluje rozporządzenie ws. przepisów ogólnych bezpieczeństwa i higieny pracy, uchwalone dnia 26 IX 1997 roku. Czego możemy się z niego dowiedzieć? Otóż zgodnie z zawartymi w nim przepisami pracodawca jest zobligowany do zadbania o to, aby urządzenia odpowiadające za klimatyzację nie powodowały nadmiernego, przeszkadzającego pracownikom hałasu. Ponadto musi on regularnie przeprowadzać konserwację sprzętu, zgodną z zaleceniami, które znajdują się w instrukcji obsługi klimatyzatora (gdyby nie została ona dołączona do modelu, przegląd powinien się odbywać przynajmniej raz w roku).
Wytyczne dotyczące utrzymywania w odpowiednim stanie instalacji klimatyzacyjnych mają duże znaczenie z punktu widzenia nie tylko efektywności pracy, ale również zdrowia pracowników. Niewłaściwie używany, zaniedbany sprzęt, może spowodować rozwój infekcji i alergii, zwiększając tym samym liczbę osób przebywających na zwolnieniach zdrowotnych.
Warto wiedzieć, że znakomite klimatyzatory, które poleca się do różnego rodzaju miejsc pracy, znajdziemy w sklepie grzejemy.pl.